Vysoká inflace aneb potravináři a zemědělci jsou nenažraní

Graf uměle vyvolané inflace na českém trhu - jednoduše nakreslené černou fixou a vybarvené růžovo červenou barvou v online editoru s popisky os čas a % kde na první dojem máte pocit, že inflace pouze strmě roste | Článek: Vysoká inflace aneb obchodní retěžce jsou nenažrané | Autor: Jiří Samuel | Pro web: radyzezivota.cz (Rady ze života) | Pro kategorii: Finance

Už to chci udělat delší dobu. Napsat pár řádků o inflaci, která zmítá trh zejména v České republice. Nechce se mi číst ty lži, které kolují všude na internetu, v médiích. Inflace je z převážně části vyvolávaná uměle. Je způsobená převážně těmi, kteří mají největší páku v cenové politice. Kdo určuje koncové ceny, kdo má tu rozhodující moc, co myslíte? Jsou to potravináři a zemědělci. 


Vysoká inflace aneb potravináři a zemědělci jsou nenažraní

Každá krize je k něčemu dobrá, a to zejména platí pro potravináře a zemědělce. Krize, v našem případě pandemie koronaviru, ukázala, že si potravináři a zemědělci mohou doslova „hrát“ s cenami. Ano, nepopiratelně přišly dodatečné náklady a zdražování vstupních surovin, energií, apod. Ale také to pomohlo potravinářům a zemědělcům v tom, že když přijde zdražování, můžete vyzkoušet různé strategie (obchodní praktiky), můžete si na trhu hrát šachy, zkoušet, testovat, aniž by vás někdo klepl přes ruce v ne úplně funkčním ekonomickém a politickém systému. Protože vše se dá zaobalit do krize. Lidově řečeno „vše se dá ukecat“. Což je také patrné z toho, co můžete slyšet v médiích a to nejen od lidí, od prodejců, ale také od politiků. 


Obchodní praktiky nejen potravinářů a zěmědělců (není to jen v potravinářství, je to i v dalších odvětví)

Berte to jen jako příklad. Vstupní náklady během koronaviru zdražily o 20 %, potravináři/zemědělci zdražily o 20 %. Pak časem panika odezněla, vstupní náklady poklesly, přičemž cenu nechaly potravináři/zemědělci stejné třeba ještě 1 rok po snížení vstupních cen (někdy i déle). Proč ne, když nikdo nic neřekne. Státní mechanismy nereagují. Vždyť máme demokracii, máme volný tržní systém, liberální ekonomický systém. Vše je založeno na poptávce a nabídce. To by přece nešlo někomu něco diktovat. Píši to s jistým úsměvem na rtech.

Nebo jiná metoda, ještě o něco rychlejší a progresivnější. Například se vstupní náklady zdražily vlivem koronaviru o 10 %, tak proč nezdražit o 20-50 % a uvidíme, co na to lidi. A lidi nic neřekli a kupovali dál. A nebo se poptávka snížila jen o 2 % kvůli zvýšené ceně. Tak ale pořád na tom vyděláte, tak proč to nenechat? Máte méně logistických procesů, méně nákladů, více peněz – ideální pro potravináře/zemědělce. Člověk si na to rád zvykne a ze svých marží už neustupuje. A proto zvýšená cena je již navždy braná jako za základ. Již se nikdy nebudeme vracet k tomu předchozímu modelu – k nízké ceně, kde jste měli jen 50% marže. Chcete marži 70%.  

Sezónní zvýšená cena pro nezbytné potraviny – pro máslo

Kuci teď vymysleli, že budou zdražovat základní potraviny, bez kterých domácnosti prostě nedokáží fungovat. Například zvýší cenu před začátkem sezóny – například před vánocema se zdraží máslo, které nakupují všechny rodiny. A to i v případě, že se zdraží o hodně – pořád zde bude vysoká poptávka. I přes neopodstatněné zvýšení ceny másla ze strany potravinářů, lidé máslo koupí. Tak proč to nezdražit. Ale pozor na jednu věc.


Řešení: Jak odstranit tyto hrátky potravinářů a zemědělců

Vzhledem k tomu, že pro základní potraviny máme v našich obchodech nedokonalou konkurenci zbývá nám jediné. Doporučuji všem zákazníkům: Při dalším výskytu tohoto zdražování – přestaňte tyto potraviny s neadekvátně a skokově zvýšenými cenami nakupovat! To je nejlepší nástroj na to, aby se to neopakovalo. Naprosté odmítnutí nakupování přehnaně zdražené potraviny vyléčí každého potravináře a zemědělce. Už to nebude zkoušet a nebo jen v menším měřítku, tak, aby to zákazník nepoznal – tak jak se to vždy dělalo.

Pokud nebudeme jakožto zákazníci, držet basu, pak je možné zkoušet to na nás neustále dokola. Když budete chtít, na trhu je dost výrobců másla – kupte prostě jiné za rozumnou cenu. Když to budete akceptovat, budete tyto skokově zdražené potraviny nakupovat, podpoříte tyto obchodní strategie a potravinářům/zemědělcům/obchodním řetězcům to bude i v budoucnu dál vycházet. 


Do toho všeho je český trh „hloupý“ | Myslím český zákazník

Český trh je, s protiminutím, „hloupý trh“. A ví to celá Evropa. Proto na našem trhu zkouší různé obchodní strategie. Nechci být konkrétní, ale vím, že německý trh ví o „hlouposti“ českého zákazníka – proto rozděluje výrobu na východní trh a západní trh. Západnímu trhu často dováží kvalitní zboží s nižší cenou a východnímu trhu nekvalitní zboží s vyšší cenou. Takový krásný paradox. 

A i přesto, že nám dováží nekvalitní produkty, Čech to s radostí spase. Čechovi stačí nekvalitní potraviny, protože Čech kouká především na cenu. A když se k nám dováží zboží, které nemá konkurenci, tak jsme za to rádi, i když to neodpovídá ceně na evropském trhu.

Když někdo na českém trhu zvýší cenu zboží (potravinář, zemědělec, obchodní řetězec), přesto se zboží prodá. Pro mě nepochopitelná věc. Vlastně si to děláme sami svoji hloupostí. Pokud by se podobné situace stávali v jiné evropské zemi – například v Rakousku nebo Německu – trh si zboží nekoupí a bude tam ležet ladem. Cena by šla okamžitě tam, kam patří. Mluvím převážně o dostatečné informovanosti zákazníka, o tom, že sleduje cenu a dává si pozor na extrémní cenové výkyvy. 


Jednoduché srovnání ukáže všem skutečnou situaci | To ale nikdo nechce

Nechápu jednu věc. Je to velmi jednoduché. Proč nějaký kontrolní orgán / nezávislé médium nedělá pravidelně srovnání vstupních nákladů na výrobu potravinářů, zemědělců, a nesrovná je s nákupními cenami obchodním řetězců ,a neporovná je s prodejní cenou koncovým zákazníkům? K tomu může snadno sloužit statistické údaje. Klidně bych dal za úkol, aby nějaký orgán vedl speciální evidenci všech marží na trhu. Nebylo by úkolem prověřovat, zda je má neúměrné, ale zákazník by si sám mohl dělat svůj úsudek a těmto potravinářům, zemědělcům a nebo obchodním řetězcům se vyhnout. 

Ano, problém je v tom, že čísla nám to potvrdí vždy po několika měsících.

Ale často naprosto neadekvátně skokově zvýšená cena napoví zákazníkovi sama. Jakmile se to na trhu objeví – okamžitě mají zákazníci reagovat tak, že přestanou potraviny nakupovat. Hned vám má naskočit – že je to plánovaná strategie, která má především potravinářům, zemědělcům nebo obchodním řetězcům přinést jemu tížený zisk. 


Co mě inspirovalo při psaní článku

  1. Článek – „Řetězce zkouší na lidi novou habaďůru.“ Potraviny opět podražily – Echo24.cz – https://echo24.cz/a/H6ade/zpravy-domov-maso-mouka-brambory-konec-habadura-retezce-drahy-duben-lepe-experti – zejména se podívejte na odstavec pod názvem „Habaďůra obchodníků“.
  2. Video na youtube.com – rozhovor DVTV, Lenka Zlámalová – Pro Babiše není omluva, Agrofert na inflaci dramaticky vydělal. Jsme málo nároční, říká Zlámalová) – https://www.stream.cz/dvtv-interview/pro-babise-neni-omluva-agrofert-na-inflaci-dramaticky-vydelal-jako-zakaznici-jsme-malo-narocni-64664641
Jiří Samuel
Sledujte nás
0 0 hlasů
Article Rating

Další články z kategorie Finance:
Léky na alergii | Výrazné rozdíly mezi cenami
Umělá inflace | Vysoké ceny | Nový ekonomický nástroj
Poštovní známky | Které známky kupovat? | Písmenové známky | Úspora
Kurz české koruny | Intervence ČNB | Konečně je tomu konec | Finance
Výhodnější a levnější dodávky elektřiny a plynu | Kolektivní aukce energií

Jiří Samuel

Jsem admin a tvůrce webových stránek radyzezivota.cz, zdravezvykacky.cz, healthychewinggum.com. Je pro mě výzva psát unikátní obsah a vytvářet strategii a architekturu webu a neustále jej posouvat dál. Jsem kreativní, tvůrčí, mám rád upřímnost, vždy hledám pravdu, a snažím se jí šířit, jsem objektivní a chybu považuji za důležitou součást svého života - bez chyby není pokroku. Jednou z mých nejsilnějších skills je schopnost umět sbírat střípky informací, analyzovat je a vygenerovat z nich zjednodušený pohled. Miluji přírodu, zdravý životní styl, zdravé žvýkačky, ohleduplnost, férovost, vážím si šikovných lidí s pokorou a šikovných věcí. Nemám rád kopie, umělé věci, přetvářky, namyšlenou aroganci, lži, propagandu a vše tomu podobné. Vítejte a nechte se inspirovat!

Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejnovější
Nejstarší Nejvíce hlasovalo
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Umělá inflace a její spouštěč […]

1
0
Budeme rádi za vaše názory, prosím komentujte.x