Už to chci udělat delší dobu. Napsat pár řádků o inflaci, která zmítá trh zejména v České republice. Nechce se mi číst ty lži, které kolují všude na internetu, v médiích. Inflace je z převážně části vyvolávaná uměle. Je způsobená převážně těmi, kteří mají největší páku v cenové politice. Kdo určuje koncové ceny, kdo má tu rozhodující moc, co myslíte? Jsou to výrobci a nebo prodejci? Odpověď je jasná. Jedná se o koncové prodejce. Pokud mluvíme o potravinách, koncovou cenu určují především obchodní řetězce. To samé platí i u ostatních komodit. Obecně řetězce diktují nákupní ceny i prodejní.
Vysoká inflace aneb obchodní řetězce jsou nenažrané
Každá krize je k něčemu dobrá, a to zejména platí pro dobré obchodníky. Krize v našem případě pandemie koronaviru ukázala obchodníkům to, že si mohou doslova „hrát“ s cenami. Ano, nepopiratelně přišly dodatečné náklady a zdražování vstupních surovin, energií, apod. Ale také to pomohlo obchodníkům v tom, že když přijde zdražování, můžete vyzkoušet různé strategie (obchodní praktiky), můžete si na trhu hrát šachy, zkoušet, testovat, aniž by vás někdo klepl přes ruce v ne úplně funkčním ekonomickém a politickém systému. Protože vše se dá zaobalit do krize. Lidově řečeno „vše se dá ukecat“. Což je také patrné z toho, co můžete slyšet v médiích a to nejen od lidí z řetězců, od prodejců, ale také od politiků.
Obchodní praktiky nejen obchodních řetězce (není to jen v potravinářství, je to i v dalších odvětví)
Berte to jen jako příklad. Vstupní náklady během koronaviru zdražily o 20 %, obchodní řetězce zdražily o 20 %. Pak časem panika odezněla, vstupní náklady poklesly, přičemž cenu nechaly obchodní řetězce stejné třeba ještě 1 rok po snížení vstupních cen (někdy i déle). Proč ne, když nikdo nic neřekne. Státní mechanismy nereagují. Vždyť máme demokracii, máme volný tržní systém, liberální ekonomický systém. Vše je založeno na poptávce a nabídce. To by přece nešlo někomu něco diktovat. Píši to s jistým úsměvem na rtech.
Nebo jiná metoda, ještě o něco rychlejší a progresivnější. Například se vstupní náklady zdražily vlivem koronaviru o 10 %, tak proč nezdražit o 20 % a uvidíme, co na to lidi. A lidi nic neřekli a kupovali dál. A nebo se poptávka snížila jen o 2 % kvůli zvýšené ceně. Tak ale pořád na tom vyděláte, tak proč to nenechat? Máte méně logistických procesů, méně nákladů, více peněz – ideální pro majitele obchodních řetězců. Člověk si na to rád zvykne a ze svých marží už neustupuje. A proto zvýšená cena je již navždy braná jako za základ. Již se nikdy nebudeme vracet k tomu předchozímu modelu – k nízké ceně, kde jste měli jen 50% marže. Chcete marži 70%. A to nemluvím o tom, že obchodní řetězce také svírají v pasti výrobce na výkupních cenách. Tam také probíhají různé boje, kdy výrobci živoří, ale to nikoho nezajímá nebo jen vlastně ty výrobce. Zdá se mi, jako by výrobci neměli ani sílu s tím jít ven, aby to lidé věděli.
Do toho všeho je český trh „hloupý“ | Myslím český zákazník
Český trh je, s protiminutím, „hloupý trh“. A ví to celá Evropa. Proto na našem trhu zkouší různé obchodní strategie. Nechci být konkrétní, ale vím, že německý trh ví o „hlouposti“ českého zákazníka – proto rozděluje výrobu na východní trh a západní trh. Západnímu trhu často dováží kvalitní zboží s nižší cenou a východnímu trhu nekvalitní zboží s vyšší cenou. Takový krásný paradox.
A i přesto, že nám dováží nekvalitní produkty, Čech to s radostí spase. Čechovi stačí nekvalitní potraviny, protože Čech kouká především na cenu. A když se k nám dováží zboží, které nemá konkurenci, tak jsme za to rádi, i když to neodpovídá ceně na evropském trhu.
Když někdo na českém trhu zvýší cenu zboží, přesto se zboží prodá – pro mě nepochopitelná věc. Vlastně si to děláme sami svoji hloupostí. Pokud by se podobné situace stávali v jiné evropské zemi – například v Rakousku nebo Německu – trh si zboží nekoupí a bude tam ležet ladem. Cena by šla okamžitě tam, kam patří. Mluvím převážně o dostatečné informovanosti zákazníka, o tom, že sleduje cenu a dává si pozor na extrémní cenové výkyvy.
Proč mají obchodní řetězce takovou sílu
Netuším, nejsem na to odborník. Možná je tu nedostatečná konkurence. Možná se společně kluci domluvili, že si nebudou konkurovat a že pojedou společnou obchodní strategii – protože to vyhovuje přeci všem. Dávat vysokou cenu za něco, co se již nakupuje úplně jinde.
Jednoduché srovnání ukáže všem skutečnou situaci | To ale nikdo nechce
Nechápu jednu věc. Je to velmi jednoduché. Proč nějaké médium nedělá pravidelně srovnání nákupní/výkupní a prodejní ceny běžných potravin? Okamžitě bychom viděli, kolik si dávají obchodní řetězce marži? Proč se tady jen diskutuje, kdo za vysoké ceny (za inflaci) může? Odpověď je jasná. Nikdo nechce, aby to konečný spotřebitel věděl. Všichni to ví, jen zákazníci ne. A to je ideální k tomu, dělat si s nimi co chci. Tahat je za fusekli.
Co mě inspirovalo při psaní článku
- Článek – „Řetězce zkouší na lidi novou habaďůru.“ Potraviny opět podražily – Echo24.cz – https://echo24.cz/a/H6ade/zpravy-domov-maso-mouka-brambory-konec-habadura-retezce-drahy-duben-lepe-experti – zejména se podívejte na odstavec pod názvem „Habaďůra obchodníků“.
Další články z kategorie Finance:
Léky na alergii | Výrazné rozdíly mezi cenami
Umělá inflace | Vysoké ceny | Nový ekonomický nástroj
Poštovní známky | Které známky kupovat? | Písmenové známky | Úspora
Kurz české koruny | Intervence ČNB | Konečně je tomu konec | Finance
Výhodnější a levnější dodávky elektřiny a plynu | Kolektivní aukce energií
[…] Umělá inflace a její spouštěč […]