Celou tu dobu, co máš internet, musíš být „ve střehu“. Ve střehu se svým poskytovatelem internetových služeb – s tím, kdo ti poskytuje internetové připojení. Pokud rychlost internetu (připojení) nebudeš řešit, budeš na to z 80 % doplácet. Většina českých domácností má internet, který nám někdo poskytuje. Ten někdo ale ví, že může něco nabízet a přitom něco trochu jiného poskytovat. Rychlost internetu (připojení) je naše hlavní téma. Z mé vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že většina poskytovatelů vám poskytne rychlost např. 300 Mbit/s (rok 2021), ale na tobě je, aby sis rychlost zkontroloval! Protože těchto 300 Mbit/s ti většinou nikdo automaticky nedá. Stejně jako na stavbě domu, musíš stát někomu zády a kontrolovat, bohužel. A já ti povím, jak na to – není to jen o rychlosti.
Rychlost internetu (připojení)
Objednáš si internet a nebo již ti nějaký běží. Zjisti si ve smlouvě nebo v emailu, na jakou rychlost jste se domluvili. Vypni všechny internetové prohlížeče – zapni jen jeden a vyhledej si na seznamu či googlu „rychlost internetu“. Já používám tuto rychlost internetu (připojení), ale myslím si, že je to ve směs jedno, jaké stránky na kontrolu použiješ. Mohou tam být malé rozdíly, ale většinou na první dobrou poznáš, zda je nutné rychlost internetu řešit s poskytovatelem nebo nikoliv. Častý problém jen ten, že poskytovatel internetu (připojení) plošně nabídne zákazníkům rychlost internetu, jehož skutečné parametry nedodrží, tj. buď hned od začátku dostanete pomalejší připojení, nebo časem ti rychlost internetu uškrtí, tzn. sníží rychlost. Dokud se nikdo neozve, nic se neděje. Myslím, že je to běžná praxe. Proto vzniká tento článek, který by ti měl otevřít oči.
Důvěřuj, ale prověřuj
Tak, už jsem si pomocí nějakého měřiče zkontrolovali, že tvoje rychlost je buď v souladu se smlouvou a nebo úplně mimo. Věřím tomu, že většinou je to mimo. Pokud máte zapnutou nějakou VPN službu, nezapomeň ji před testem vypnout – velmi zpomaluje rychlost internetu!
Teď už víš, že je nutné se ozvat providerovi (poskytovateli) tvého internetového připojení. Udělej si printscreen obrazovky s výsledky testu na rychlost internetu, ať máš něco v ruce. Pojmenuj si to datumem, kdy sis to měřil. Pak teprve reklamuj službu. Má to jasná fakta, to, co je ve smlouvě vs. to, co si naměřil.
Běžná praxe
Běžná praxe je taková, že ti poskytovatel řekne, že ti nemůže garantovat rychlost, pokud využíváte připojení vzduchem – většina domácností se již nepřipojuje kabelem. To je ale běžná výmluva poskytovatele. Sice možná nemůže zaručit, aby rychlost připojení byla 100%, ale měla by se přibližovat, nikoliv být úplně jinde. Uvedu příklad z praxe.
Moje kamarádka měla původně smlouvu na např. 30 Mbit/s. Změřili jsme tyto hodnoty a uložili jako printscreen (důležité uložit si to):
1. měření
- Odezva 39 ms (měla by být do 10 ms)
- Stahování 3 Mbit/s (ve smlouvě 30 Mbit/s)
- Nahrávání 0,29 Mbit/s (ve smlouvě 30 Mbit/s)
Na to poskytovatel nemůže říct ani popel, když budeš reklamovat a rozdíly mezi naměřenými hodnotami a hodnotami uzavřené smlouvou jsou tak rozdílné. Nemůže se vymlouvat, že jste připojeni přes wifi připojení, že nemůže zaručit rychlost 30 Mbit/s. Výsledky rychlosti internetu jsou úplně mimo mísu. Klidně jim řekni, že to chceš změřit přes kabel – že chceš vidět, jestli je to přes kabel jako dle smlouvy. Musí být. Připojení vzduchem „bez kabelu“ je méně stabilní a rychlost může kolísat. To je již na tobě.
Tím to ale nekončilo. Kamarádka služby reklamovala. Doporučili ji navýšit připojení, že to bude lepší. Přišel technik, vyměnit router na výrazně lepší a měla se dostat na rychlost 200 Mbit/s. Tak jsme to společně změřili a výsledky měla tyto:
2. měření
- Odezva 20 ms (max. by měla být do 10 ms)
- Stahování 2,5 Mbit/s (ve smlouvě 200 Mbit/s)
- Nahrávání 0,35 Mbit/s (ve smlouvě 200 Mbit/s)
Poskytovatel se chovat logicky obchodně 🙂 V podstatě místo aby se omluvil, že poskytuje něco, co poskytovat nemá, nabídl kamarádce vyšší rychlost, poslal tam technika, za kterého zaplatila a nový router, za který zaplatila také. Navýšil rychlost internetu (připojení), přičemž kamarádce zvýšil z 300 Kč měsíčně na 400 Kč měsíčně a rychlost internetu se ještě zhoršila. Odezva se zlepšila, ale kdoví, možná náhoda, ale ta rychlost stahování a nahrávání jako před 10 lety. Díky tomu, že se známe, doporučil jsem jí začít reklamovat, ale úplně v jiném režimu. Věřte tomu nebo ne, poskytovatel internetového připojení dělal problémy, obštrukce, a já doteď nevím, zda si to vůbec s nimi dojednala, aby to připojení bylo lepší – trvalo to cirka 3 týdny.
Po necelém měsíci to kamarádce dořešili, i když jsme nakonec zjistili, že její poskytovatel nabízel rychlé stahování 1000 Mbit/s, ale celkem nízké odesílání 50 Mbit/s. Ale jí to asi stačí. Mě by to dost omezovalo. Zjisti si předem, co ti může váš poskytovatel nabídnout a také to, co nabízí jeho konkurence. Já raději volím variantu, kde stahování i odesílání má stejné hodnoty. V tuto chvíli mám 300 Mbit/s pro obě varianty a odezva je pod 10 ms. S tím jsem spokojený. Nyní je rok 2021 – počítejte s tím, že tento článek se bude rychle měnit – stejně jako vývoj hodnot internetu. Neberte hodnoty za výchozí, podle kterých byste se měli řídit.
Vlastní zkušenost – rychlost internetu
Sám mám velmi podobnou zkušenost s jiným poskytovatelem ve stejném městě. To je také důvod, proč mě to přimělo o tom napsat. Všiml jsem si, že můj poskytovatel začal nabízet vyšší rychlost, než tu, kterou mám ve smlouvě za ty stejné peníze. Rychlost internetu je pro mne velmi důležitá, tak jsem nelenil a ozval jsem se mu. Byl trochu zaskočený, že nejsem nový zákazník, protože na nového zákazníka je tato akce primárně cílená. Ale souhlasili, že mi rychlosti internetu (připojení) navýší.
Technik se zastavil za 500 Kč, vyměnili mi router za 1000 Kč, měli mi nastavit vyšší rychlost, kterou technik na místě zkontroloval a vše mělo být hotovo.
Reklamace č. 1
Kdybych ale nebyl obezřetný, jediné, co by mi ta akce přinesla, je utracených 1500 Kč. Já si ale rychlost internetu (připojení) po odchodu technika zkontroloval a zjistil, že zůstala stejná jako před celou hurá akcí. Doporučuji rychlost internetu zkontrolovat ještě při návštěvě technika! Ušetříš si čas a nervy. On totiž poskytovatel má možnost rychlost internetu kontrolovat na dálku a tzv. ji uškrtit – aspoň taková je moje zkušenost. Jakmile jsem se to dozvěděl, okamžitě jsem reklamoval.
Reklamace č. 2
Rychlost internetu (připojení) mi navýšili. Ale tím to opět neskončilo. Když jsem si rychlost připojení zkontroloval druhý den, opět jsem byl na stejné rychlosti jako původně. Myslím si, že je to běžná praxe. Proto jsem opět nelenil a lehce podrážděný volal na technika znovu, nebrali mi to, tak jsem nechal audio nahrávku na jejich záznamníku. Rychlost internetu mi opět navýšili a já to dle vlastních zkušeností sleduji jednou za čas, aby mi to nevrátili znovu nazpět.
Z těchto zkušeností obecně mi vyplývají tyto doporučení pro každého z vás:
5 tipů, jak mít rychlé připojení a jak si rychlost internetu (připojení) kontrolovat pravidelně
- Zjisti si rychlost internetu (připojení) a zaznamenej (ulož jako printscreen)
- Zjisti, co máš ve smlouvě za rychlosti internetu (připojení) a porovnej
- Reklamuj při vyšší odchylce
- Po nápravě okamžitě zkontroluj a pak i občas poté (ideálně kontrola společně s technikem!)
- 2x ročně kontroluj rychlost internetu a 1x ročně si ověř, zda tvůj poskytovatel nezačal nabízet za stejné peníze vyšší rychlosti internetu
Tento postup doporučuji především z pohledu toho, že dochází na poli rychlosti internetu připojení k neustálému vývoji. Ze všech stran jsou větší nároky na připojení. Když si to nepohlídá každý z vás, zbytečně ti to bude ubírat energii. Internet používáme často v průměru několik hodin denně – tak bychom si to měli zpříjemnit. Já upřednostňuji připojení přes kabel. Nejen, že se jedná o připojení stabilnější povahy, šíření signálu obecně vzduchem nepovažuji za šťastné a zdravotně bez rizik. Ale to je na každém.
Tak snad ti tento příspěvek pomohl. Pokud ano, motivuj a poděkuj mi tím, že budeš tento článek sdílet na svých sítích a nebo jej jen pošli dál.
Ať tě rychlý internet provází 🙂
Další články z kategorie Dům a Domácnost:
Proč jsou přední světlomety aut tak ostré?
Hledám možná právě tebe do týmu radyzezivota.cz | Staň se spoluvlastníkem
Jak nastartovat auto s vybitou baterií
Mikrofon sluchátek od Apple nefunguje na notebooku s Windows | Jak na to?
Jak odstranit lepidlo po nálepce nebo etiketě | Jednoduché a účinné