Košík pomoci pro bezlepkáře | Celiakie | Nesnášenlivost lepku | Alergie

Byla právě Vám a nebo Vašemu blízkému diagnostikována intolerance lepku? Máte mnoho otázek a nevíte si rady. Hledáte na internetu a nacházíte neucelené informace a nebo příliš odborné povídání. Napadlo nás s ženou, že bychom pro Vás mohli přichystat jakýsi Košík pomoci, který Vám pomůže lépe se zorientovat. Pochopit, co to celiakie je, a co Vás skutečně čeká, co je nutné řešit a nebo naopak neřešit. Máme s nesnášenlivostí lepku vlastní zkušenost. Naší dceři byla na základě odběru krve diagnostikována celiakii, od té doby se snažíme načerpat z mnoha pramenů zkušenosti. Myslím, že jsme se za poslední 2 roky posunuli výrazně. Máme na našich stránkách téměř 30 bezlepkových receptů, a to nemluvíme o těch, které jsme vyzkoušeli 🙂 Naše dcera i přes toto omezení prospívá velmi dobře a netrápí se tím. Povíme Vám také něco o našem přístupu, který velmi intenzivně ovlivňuje právě „postiženého“. 


Košík pomoci pro bezlepkáře

Co nesmí celiak? | Lepek vs. mouka

Máte alergii na lepek/máte absolutní nesnášenlivost lepku = nemůžete konzumovat jídlo obsahující lepek. Často se také říká mouku, ale to není přesné. Výstižné označení je takové, že nesmíte konzumovat obiloviny obsahující lepek.


Nejdůležitější je Váš přístup!

Váš přístup je tou nejdůležitější složkou, která rozhoduje, jak se s tím popasujete Vy nebo vaši blízcí. Pokud jste zjistil/la, že jste celiak/alergik a nebo někdo z vašich blízkých, je především na Vás, jak to budete zvládat, či jak to budou zvládat vaše děti/vnoučata. V dnešní době se dá s celiakií/alergií žít poměrně slušně. Výrazně horší to bylo před více jak 10 lety. Je potřeba, abyste se s tím co nejdříve smířili. Pak začněte hledat informace, co můžete konzumovat a co ne. S tím Vám pomůže těchto pár pravidel níže či jakýkoliv odbornější server jakým je například Výzkumný ústav potravinářský (odkaz zde), Informační centrum bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství (odkaz zde), atd. Pokud hledáte bezlepkové recepty, rádi Vám doporučíme naše, které máme odzkoušené, nebo je moje žena sama vytvořila/upravila. Tyto bezlepkové recepty Vám ušetří spousty času a peněz. Pokud dodržíte postup a ingredience, mělo by se vaření/pečení zadařit. Nejsložitější je upéct dobré pečivo (chleba, rohlíky), buchty, uvařit knedlíky, … Všechny tyto recepty u nás najdete.

Na mnoha odborných serverech, ale i na těch, kteří se bezlepkovými recepty zabývají, najdete mnoho receptů, přičemž jen malé procento z nich je dle naší zkušenosti skutečně dobrých, bohužel.    


V restauraci/v hospodě/na dovolené

V restauraci či hospodě, kde nejsou bezlepková jídla se můžete s obsluhou nebo nejlépe s kuchařem domluvit na bezlepkové jídlo. Každá restaurace či hospoda má připravené čisté maso plus nějakou přílohu. Při domluvě myslete na to, že se setkáte spíše s tím, že číšník nebo kuchař nemá tušení, co je lepek. Lepší je mluvit tedy jen o tom, že potřebujete, aby vám připravili jídlo bez mouky (ano, víme, že to není přesná specifikace, ale přednášku nikomu dávat nemůžete – už tak je to celkem složité se domluvit; je tedy dle naší vlastní zkušenosti lepší, spíše mluvit co nejjednodušeji a nezabíhat do detailů).

Ještě obsluhu upozorněte na to, že ta mouka nesmí být nejen v příloze, ale také v omáčce či v čemkoliv, co se při přípravě pokrmu použije. (Př. Nedávno jsme si objednali v Horní Plané u Lipna kuřecí maso na přírodno s bramborami. Vše obsluha pochopila a naše dcera se těšila. Přinesli nám vše dle domluvy, jen maso bylo lehce na povrchu polité sojovou omáčkou. Jak již víte, jen málokterá sojová omáčka je bez lepku. Lepek se „cpe“ skutečně všude, dejte si na to pozor! V bodu č.3 doporučujeme jen ve zkratce jaká jídla je nejjednodušší si objednávat.


Jaké jídlo objednávat v restauraci/v hospodě/na dovolené

My většinou objednáváme kuřecí maso na přírodno bez omáčky s bramborami/s rýží. Je nutné obsluhu upozornit,že žádná surovina, která je v pokrmu nesmí obsahovat mouku (lepek). Je lepší se opakovat, než aby na to kdokoliv z nás zapomněl. Snad všude jsme se domluvili – není restaurace, kde by to nešlo. Pokud dotyčnému kuchaři nebo obsluze nebudete důvěřovat, raději běžte do jiné restaurace, která pro Vás bude důvěryhodnější. Vždy buďte obezřetní a jídlo si zkontrolujte alespoň vizuálně. Více informací ohledně jídla, které si můžete v restauraci/v hospodě/na dovolené objednávat vám doporučíme v dalším článku, který chystáme – zde (v tomto odkaze bude časem validní odkaz, jakmile bude článek hotový).


Které suroviny považují nejčastěji lidé mylně za bezlepkové? 

Mnoho lidí si plete tyto suroviny, o kterých si myslí, že jsou bez lepku: oves, žito (žitná mouka), ječmen, kuskus, bulgur, špaldová mouka. Pozor na to! Tyto suroviny obsahují lepek, celiak je nesmí konzumovat!


Veškeré alergeny musí být dle zákona uvedeny a zvýrazněny (tedy i lepek)

Dle naší legislativy musí výrobci uvádět veškeré alergeny. Nemějte strach, pokud si přečtete složení – vždy by měl být lepek tučně označen. Pokud slova jako „mouka, pšeničná mouka, ječmen, pšeničný škrob, oves, žitná mouka, kuskus, atd.“ není ve složení vyjmenována a označena, jedná se o bezlepkový produkt. Výrobci nejsou povinni označit zboží slovy „bez lepku“. 


Stopy lepku do 50 mg | Bez lepku do 20 mg | Velmi nízký obsah do 100 mg na 1 kg potraviny

Pokud je ve složení uvedeno, že produkt může obsahovat stopy lepku (tj. do 50 mg na 1 kg potraviny) – je výhradně na celiakovi či na rodičích celiaka, zda tento produkt do jídla použije, či nikoliv. My osobně se přikláníme spíše k tomu, tyto produkty používat. Rozhodli jsme se tak na základě informace získané od Potravinářské komory ČR, která uvádí, že 94 % produktů, které mají ve složení uvedeno, že může obsahovat stopy lepku, lepek neobsahují. Tuto větu výrobci uvádí ve složení pouze pro jistotu, protože nemohou a nebo nechtějí zaručit bezlepkovost produktu (např. vyrábějí o pár metrů dále něco s lepkem a mohlo by se stát….). 

 

logo Potravinářské komory České republiky, Zdroj: foodnet.cz (Potravinářská komora České republiky)

 

Zbylých 6 % produktů může obsahovat lepek do 50 mg na 1 kilogram potraviny. Pokud si tedy vezmete, že může být pro vás rizikových cirka 6 % produktů s tímto označením, je to velmi nízké riziko zejména ve chvíli, kdy si uvědomíte, že tento produkt má zanedbatelnou váhu. Pokud neočekáváte, že těchto produktů sníte za den 1 kg, je riziko téměř nulové. Stačí jíst tyto produkty v rozumné míře a nemělo by to mít žádný vliv.  

S tímto označením, že produkt „může obsahovat stopy lepku“ se setkáte skutečně velmi často. Proto je tato otázka na různých diskuzích neustále pokládaná. Není divu. Chápeme vaše obavy a dotazy. Proto uvádíme náš názor a doporučujeme tyto produkty konzumovat i celiakům. 

Dle Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) může výrobce toto označení, že „může obsahovat stopy lepku“ použít v případě, kdy potravina obsahuje do 50 mg lepku na 1 kg potraviny. Pokud produkt obsahuje do 20 mg lepku na 1 kg, může jej označit jako potravinu „bez lepku„. Do 100 mg na 1 kg potraviny se označuje jako „velmi nízký obsah lepku“ – v tomto případě by celiak již neměl tento produkt konzumovat.

Více se můžete dozvědět zde (VÚPP – Výzkumný ústav potravinářský Praha) nebo zde (AVCR – Akademie věd České republiky). Bližší informace pro zvídavé – zde


Příspěvek VZP

Všeobecná pojišťovna přispívá celiakům-dětem do 18 let až 3.000 Kč / 6 měsíců. Vyhledejte si pravidla, která jsou pro dané období platná, abyste od VZP mohli tento příspěvek získat. Stojí za to k VZP přejít. Neuhradí Vám to vše, co budete muset zaplatit navíc, ale na chodníku je nenajdete.

Odkaz na VZP – příspěvek pro rok 2018 – zde (může se stát, že 2019 již nebude validní – nebudeme aktualizovat – najděte aktuální).


Lepek není nic, bez čeho bychom nedokázali žít | Fámy ohledně bezlepkové diety

Jsou země, kde se klasická pšeničná mouka či lepek obecně vůbec při přípravě pokrmů/jídla nepoužívá. Nemějte obavy, lepek není nutný k životu, ani ke stravování. Naopak, jeho vysazení může prospět i komukoliv, koho celiakie či alergie netrápí. Fámy ve smyslu, že zdravému člověku bezlepková dieta může ublížit je nesmyslná. Lepek je zahušťovadlo – nic jiného. Je to jen pojivo/lepidlo. Bezlepkové mouky či přísady jsou méně pojivé a díky tomu lépe stravitelné. Samozřejmě, že je nutné, zamyslet se i nad tím, že bezlepková strava může obsahovat méně vlákniny a bílkovin. Když nakupujete například müsli, můžete si vybrat takový produkt, který obsahuje vyšší množství těchto látek.  


Neustále se zvyšující počet celiaků

Graf neustále rostoucího počtu celiaků | Růst celiaků | Košík pomoci pro bezlepkáře

 

Proč celiaků přibývá. Myslím si, že je to především z toho důvodu, že se lepek přidává všude možně a to i tam, kde vůbec být nemusí. Proč? Protože je to jedna z nejlevnějších přísad, díky které získá daný výrobce více „materiálu“ za méně korun. Přičemž výdělek strmě stoupá. Proč tedy nepřidávat pšeničnou mouku do žvýkaček, gumových bonbónů, salámů, šunek, pendreků, zmrzliny, smažených vajec, špenátu, apod. Dnešní doba je o penězích. Jen si to musíme uvědomit. Kvalitu pšenice neumím posoudit, i když jsem na toto téma slyšel dost ze strany některých zemědělců (potvrdili mi urychlování). K čemu se rád vyjádřím je kvalita pečiva. Ta strmě každým rokem klesá.

Běžte se schválně podívat na pečivo do jakéhokoliv supermarketu. Kolik druhů pečiva je ze zmraženého polotovaru? Myslíte si, že jsou tyto polotovary srovnatelné s čerstvým pečivem? Můj selský rozum mi jasně odpovídá. Kvalita je nesrovnatelná – i chuť je výrazně jiná. Bohužel. Má to své výhody pro prodejce, ale zákazník přichází o mnohé. Doporučuji spíše nakupovat v menších obchůdcích, kam dováží menší pekárny, alespoň do té doby, kdy dostanou supermarkety rozum. To ale nebude dříve, dokud si to my, jakožto spotřebitelé neuvědomíme a nepřestaneme jim to kupovat/baštit.


Bezlepkové recepty – doporučení

Na internetu jsou mraky bezlepkových receptů. Jen málo jich je kvalitních. Můžete se pustit do dlouhého procesu hledání dobrého bezlepkové receptu na bezlepkové rohlíky, nebo recept na bezlepkový chléb, knedlíky, či buchtu, vánočku, mazanec, hlavní jídlo, snídaně, svačiny, apod. Nebo můžete zajít na naše stránky do kategorie Bezlepkové recepty. Hledání, zkoušení a experimentování jsme se věnovali poslední 3 roky a stále v tom pokračujeme. Snažíme se najít pro naši dceru to nejlepší – vlastně už i pro nás – protože jíme stejný bezlepkový oběd (i když sami nejsme bezlepkáři). Vyzkoušejte naše recepty a ušetříte si tak spousty peněz a času a nepovedených jídel. 


Může být celiakie krátkodobé onemocnění?

V éteru, mezi lidmi, ale i v médiích různého typu se můžete setkat s tvrzením, že celiakie může být přechodné onemocnění. To je holý nesmysl. Celiakie je vždy na celý život. 


Skupiny na Facebooku

Přihlašte se na facebooku k bezlepkovým skupinám, kde se můžete inspirovat, nechat si poradit, dát nějaký dotaz do diskuze. Zde najdete skutečnou pomoc od lidí, kteří řeší ten samý problém, jako vy a soucítí s vámi. 


Poslední aktualizace dne: 17.07.2018

(27)



Pokud Vám byl tento článek prospěšný, poděkujte nám Vaší podporou!

Zabere Vám to pár sekund, přitom pro nás je to obrovská motivace. 


Dejte nám like a sdílejte nás na Facebooku


Sdílejte nás i na ostatních sociálních sítí (postranní panel nalevo)


Děkujeme za jakoukoliv formu podpory!


Mohlo by Vás zajímat - 5 top článků na Rady ze života:


1) Křemelina

Křemelina | Přírodní detox | Pryč s parazity! | Zdraví


2) Zdravé žvýkání (bez zdraví škodlivého aspartamu či sorbitolu)Zdravé žvýkání bez éček | Bez zdraví škodlivého aspartamu | Zdraví


3) 100% přírodní deodoranty (TOP 2 - odzkoušené, účinné)

Krystal | 100% přírodní deodoranty | Antiperspiranty | Zdraví


4) Tuhé mýdlo (z 99% účinnější než gel - o zdraví ani nemluvě)

Tuhé mýdlo zpět na výsluní | Bez gelu se konečně umyješ | Zdraví


5) Knihy pro děti (2-5 let) - Jak naučit barvy hrou? 

Barvy hrou | Jak naučit děti poznávat barvy? | Knihy pro děti (1-4 roky) | Děti

 


Hlavní strana     Dům | Domácnost     Finance     Jídlo | Pití     Kultura     Lidé     Ostatní     Kraťasy     Vše


Auto | Doprava     Kam investovat     Počítač     Udělej si sám      Zahrada     Zlepšováky     Úspora     Bezlepkové recepty    Grilování     Nákup     Pivo 
Vaření     Film     Hudba     Hudební videoklipy    Kniha     Seriál     Děti     Relax     Hlava | Psychologie    Podnikatel     Sport     Zdraví    
Myšlenky | Úvahy     Přísloví a lidové moudrosti     Filmové tipy     Zábava 


Upozornění návštěvníkům

     Milí návštěvníci/čtenáři, to co na těchto stránkách přečtete, jsou pouze naše subjektivní zkušenosti a je pouze na Vašem rozhodnutí, zda si z toho něco vezmete či nikoliv - zda se tomu třeba jen zasmějete. Což znamená, že rozhodnutí je na Vás a Vy si za něj nesete svoji odpovědnost. Tím, že zde publikujeme, nepřebíráme v žádném případě odpovědnost za Vás, za Vaše rozhodnutí. Mějte svoji hlavu a rozhodujte se vždy pouze na základě své intuice. Rozhodně se nenechte do něčeho nutit. Naše řádky by Vás měly pouze nasměrovat určitým směrem, ale rozhodnutí je vždy pouze a jen na Vás. Užijte si čtení i Vašeho života! 


Jiří Samuel
Sledujte nás

Jiří Samuel

Jsem admin a koordinátor pro magazín radyzezivota.cz. Byla a je to pro mě velká výzva postavit tento web na zelené louce. Veškeré aktivity si dělám sám, teď už vím, že je to neudržitelné - to jsem ale na začátku nevěděl. Člověk se neustále vyvíjí. Proto budu časem rozšiřovat tým našeho magazínu, o lidi kteří ví, co dělají, a dělají to s radostí a vervou. Mám radost, že moje žena přispívá do kategorie Bezlepkové recepty. Baví mě psát články, příspěvky, tweety, tvořit, učit se novým věcem, jako pro měl byla a stále je tvorba stránek, SEO marketing, linkbuilding, propojování webu se sociálními sítěmi, Google Analytics, do budoucna AdSense, časem možná AdWords, apod. Je skvělé, když sami zjistíte, jak zvýšit hodnotu stránek, když o tom nikdo nepíše. Je to tvůrčí činnost a pro mě můj největší koníček, který bych rád přetavil do práce na plný úvazek. Nemám potřebu nechávat si své letité zkušenosti pro sebe, chci se o ně podělit. Největší radost mi dělá dobrá zpětná vazba.
Jiří Samuel
Sledujte nás