Křeč do lýtka | Jak na ni vyzrát? | Samuelova metoda

Probudíte se v noci s neskutečnou bolestí v noze. Není to poprvé, co jste to zažili. Víte, že se jedná o křeč do lýtka. Příčin může být hodně. Já zjistil, že jsem si křeče způsoboval tím, že jsem si protahoval nevědomky svaly v noci. A když to přeženete – přijde křeč (jako reakce na nepřiměřenou zátěž). To samé platí také ve chvíli, kdy na lýtkový sval, který na určitou zátěž není v pravidelných intervalech stavěný či zvyklý, vyvinete takový tlak, že z toho dostane jakýsi šok, který se může projevit se zpožděním kdykoliv během dne. A to třeba ve chvíli, kdy jej třeba jen běžně použijete. Když dostanete křeč, už víte, co máte dělat. I když nechcete, musíte se předklonit k noze, chytnout chodidlo za prsty a pokusíte se ji pozvolna protáhnout tak, abyste nohu natáhli. Lýtkový i stehenní sval by měl být v rovině. Teprve poté bolest odezní. Tento postup je velmi rozšířený. Já tuto metodu zjednodušil a zpříjemnil. Pojďme se na ni podívat.


Křeč do lýtka | Nejvíce rozšířená metoda

     Do té doby, dokud jsem hrál aktivně fotbal a florbal, jsem nevěděl, co je to křeč do lýtka. Byl jsem mladý a svaly jsem udržoval v kondici. Zřejmě také z důvodu fyziologického jsem nebyl náchylný ke křečem jakéhokoliv typu. Samozřejmě, že jsem často viděl, jak se s křečí v lýtku někteří hráči musí vypořádat. Probíhalo to tak, že si hráč buď sedl nebo zůstal stát, chytl se na konci chodidla a tlačil prsty směrem ke kolenu. Bolest byla někdy natolik výrazná, že to vypadalo, jako by si nohu trhal 🙂 


Nejčastější přičny (2)*

     Teď už vím, že je ta bolest velmi prudká a zvláště v noci neočekávaná. Často si ale za ni můžeme sami. Sám jsem vysledoval, že nevědomky protahuji při spánku nepřiměřeně svaly. Jak to nemáte pod kontrolou, často to můžete přehánět. Ale samozřejmě nejde říct, že se u každého jedná jen o spánek (i když v mém případě ano). Ve chvíli, kdy lýtkový sval neúměrně použijete při pohybu, může Vás buď okamžitě a nebo s odstupem času, čekat reakce svalu v podobě kreči. To jsou dle mého 2 velmi časté příčiny křečí.

     O nepřiměřeném protahování svalů v noci jsem nikde žádné teorie či zkušenosti nečetl – jsou to pouze mé vlastní zkušenosti. Protahování máme při spaní „v popisu práce“. Pokud to umíme kontrolovat – je vše v pořádku. Pokud to probíhá neúměrně – může to vyvolávat nečekanou křeč do lýtka. Je to samozřejmě můj předpoklad, nemám to ověřené žádnou studií (jen experimenty na mě samotném).


Prevence

     Na základě tohoto předpokladu si tedy myslím, že je možné křeči v lýtku v mnoha případech předcházet. Naučit se protahovat se v noci s menší razancí a nebo se neprotahovat vůbec. Pro někoho může být těžké zbavit se toho a nebo se pokusit ovládat sám sebe při spánku. Důležitá informace je, že to jde a umět příčinu identifikovat. Pak se s tím můžeme naučit žít. Pokud vítě, že budete nohy vystavovat neúměrnému a nohám nezvyklému (tělu) pohybu, měli byste se před výkonem pořádně protáhnout. Protažení by mělo být ale zamýšlené a rovnoměrně rozložené na všechny svaly, které budete při pohybu používat. Můžete tak předejít nečekaným křečím.

     Pokud jste pasivní sportovec a plánujete například lyžování na horách, mohli byste své nohy na výkon lehce připravit tím, že jim dáte lehce vzrůstající zátěž. Pokud z ničehonic v 50 letech po roce nic nedělání chcete po svých nohách zázraky, můžete křeče očekávat – zvyšujete pravděpodobnost jejich výskytu. Jeden na ně trpí, druhý nikoliv. Ten první by se tomu mohl snažit předcházet. To je ale na každém z nás 😉 


Samuelova metoda

     Když už jsem křeč do lýtka zažil po několikáté, úplnou náhodou jsem nepoužil nejvíce rozšířenou metodu přesně dle postupu, ale trochu jsem ji upravil. Metodu jsem zrychlil a trochu zpříjemnil. Dle mé metody není nutné se předklonit, můžete zůstat ležet. Nebude Vás tedy u protahování lýtka bolet i v zádech a nemusíte ve spánku vynakládat tolik energie. Zvednete druhou nepostiženou nohu a opřete se patou do konce chodidla křečí postižené nohy (patu vložíte mezi palec a ostatní prsty). Přičemž se budete snažit tlačit konec postiženého chodidla směrem ke kolenu (to je stejné).


Ukázka z praxe

     Tuto metodu jsem vymyslel sám a nikde jsem ji neviděl. Pokud již existuje – můžu se opakovat, ale nevím o tom. Pokud je to již existující metoda, prosím, dejte mi vědět 😉 Pro představivost je nutné ukázat tuto metodu na mých nohou – podívejte se na fotografii níže.

Křeč do lýtka
Křeč do lýtka | Samuelova metoda (vlastní) | Postup: Nepostižená noha tlačí patou na konec chodidla postižené nohy a tlačí směrem ke kolenu tak dlouho, dokud křeč neodezní.

* Ty případy, kdy křeč poukazuje na různá onemocnění nebo kdy tělu chybí některé látky, které výskyt křečí zvyšuje, si dovolíme vynechat. Myslíme si, že informací na toto téma je na internetu mnoho. Nechceme po vzoru mnohých jen „kopírovat“ již všeobecně rozšířené znalosti. Náš článek je zaměřen spíše na to, aby si čtenáři uvědomili, jakým způsobem může křeč často vznikat. Díky této znalosti křeči předcházet, , a v případě potřeby Vám nabízíme metody uvolnění lýtka při křeči – kde Vám uvádíme dokonce vlastní metodu, která může už tak nepříjemnou situaci alespoň trochu ulehčit. Jedná se o znalosti, kterých je nedostatek a málo se o nich ví.


Poslední aktualizace dne: 23.11.2016, Změna: Úprava textu.

(1627)



Pokud Vám byl tento článek prospěšný, poděkujte nám Vaší podporou!

Zabere Vám to pár sekund, přitom pro nás je to obrovská motivace. 


1) Dejte nám like a sdílejte nás na Facebooku


2) Podpořte nás finančně  -  i 50 Kč nám pomůže dělat věci lépe

Platba kartou on-line prostřednictvím GoPay (česká) nebo Paypal.

Podpora na provoz stránek | Podpora | GoPay Podpora na provoz stránek | Podpora | PayPal

3) Sdílejte nás i na ostatních sociálních sítí (postranní panel nalevo)


Děkujeme za jakoukoliv formu podpory!

 



Mohlo by Vás zajímat - 5 top článků na Rady ze života:


1) Křemelina

Křemelina | Přírodní detox | Pryč s parazity! | Zdraví


2) Zdravé žvýkáníZdravé žvýkání bez éček | Bez zdraví škodlivého aspartamu | Zdraví


3) Dovolenou s bezlepkovou stravou

Dovolená s bezlepkovou stravou | Pro bezlepkáře | Pro celiaky | BLP


4) 100% přírodní deodorant - krystal (šetrné a účinné)

Krystal deo | 100% přírodní | Šetrné přesto účinné | Zdraví


5) Knihy pro děti (2-5 let) - Jak naučit barvy hrou? 

Barvy hrou | Jak naučit děti poznávat barvy? | Knihy pro děti (1-4 roky) | Děti

 


Hlavní strana     Dům | Domácnost     Finance     Jídlo | Pití     Kultura     Lidé     Ostatní     Kraťasy     Vše


Auto | Doprava     Kam investovat     Počítač     Udělej si sám      Zahrada     Zlepšováky     Úspora     Bezlepkové recepty    Grilování     Nákup     Pivo 
Vaření     Film     Hudba     Hudební videoklipy    Kniha     Seriál     Děti     Relax     Hlava | Psychologie    Podnikatel     Sport     Zdraví    
Myšlenky | Úvahy     Přísloví a lidové moudrosti     Filmové tipy     Zábava 


Upozornění návštěvníkům

     Milí návštěvníci/čtenáři, to co na těchto stránkách přečtete, jsou pouze naše subjektivní zkušenosti a je pouze na Vašem rozhodnutí, zda si z toho něco vezmete či nikoliv - zda se tomu třeba jen zasmějete. Což znamená, že rozhodnutí je na Vás a Vy si za něj nesete svoji odpovědnost. Tím, že zde publikujeme, nepřebíráme v žádném případě odpovědnost za Vás, za Vaše rozhodnutí. Mějte svoji hlavu a rozhodujte se vždy pouze na základě své intuice. Rozhodně se nenechte do něčeho nutit. Naše řádky by Vás měly pouze nasměrovat určitým směrem, ale rozhodnutí je vždy pouze a jen na Vás. Užijte si čtení i Vašeho života! 


Jiří Samuel
Sledujte nás

Jiří Samuel

Jsem admin a koordinátor pro magazín radyzezivota.cz. Byla a je to pro mě velká výzva postavit tento web na zelené louce. Veškeré aktivity si dělám sám, teď už vím, že je to neudržitelné - to jsem ale na začátku nevěděl. Člověk se neustále vyvíjí. Proto budu časem rozšiřovat tým našeho magazínu, o lidi kteří ví, co dělají, a dělají to s radostí a vervou. Baví mě psát články, příspěvky, tweety, tvořit, učit se novým věcem, jako pro měl byla a stále je tvorba stránek, SEO marketing, linkbuilding, propojování webu se sociálními sítě, Google Analytics, do budoucna AdSense, časem možná AdWords, apod. Je skvělé, když sami zjistíte, jak zvýšit hodnotu stránek, když o tom nikdo nepíše. Je to tvůrčí činnost a pro mě můj největší koníček, který bych rád přetavil do práce na plný úvazek. Nemám potřebu nechávat si své letité zkušenosti pro sebe, chci se o ně podělit. Největší radost mi dělá dobrá zpětná vazba.
Jiří Samuel
Sledujte nás